رسوب مواد چربی، کلسترول،تولیدات زاید یاخته ای، کلسیم وسایر مواد در جدار داخلی یک شریان باعث ایجاد تصلب شرایین (آترو اسکلروزیس) می شود.

این ترکیب پلاک نامیده می شود.پلاک  در شریان های بزرگ ومتوسط اثر می گذارد.

تصلب شرایین بیماری کند وپیچیده ای است که در کودکی آغاز می شود و اغلب با افزایش سن در افرادپیشرفت می کند.

در برخی از افراد با توجه به وراثت در سومین دهه زندگی ،سریع تر می شود.

عوامل ایجاد تصلب شرایین:

1- بالا رفتن کلسترول در خون

2- بالا رفتن تری گلیسیرید در خون

3- فشار خون بالا

4- کشیدن سیگار وتنباکو

5- عدم فعالیت بدنی





تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٠/٦/۳٠ | ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()
تاريخ : شنبه ۱۳٩٠/٦/۱٩ | ٥:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

 

هرچند روند پیری اجتناب ناپذیر است اما هرگز نمی توان گفت که راهی برای به تعویق انداختن و یا کاهش پیامدهای پیری بر روی بدن و ظاهر وجود ندارد.

دراین مقاله ۵ راهکار ساده توصیه شده که به شما امکان می دهد روند پیری را به تاخیر بیندازید، جوان تر به نظر برسید و جوانی را بیشتر احساس کنید.

اولین راهکار مهم و تاثیرگذار مراقبت از پوست است. وقتی سن افزایش می یابد، اولین نشانه بارز آن تظاهر چین و چروک های روی پوست است.با بالا رفتن سن و استفاده از رژیم های زیبایی ناصحیح، پوست خشک تر و سفت تر شده و در نتیجه چروکیده می شود. یکی از نشانه های قابل توجه پیری خطوط قابل مشاهده در اطراف چشم است. این خطوط می توانند یکی از مهم ترین پیامدهای آسیب ناشی از تشعشعات خورشیدی باشند. بنابراین با ۳ اقدام معمول می توان تا حد زیادی از تعداد چروک های دور چشم کم کرد که این سه اقدام شامل شست وشو و تمیز کردن، مرطوب نگه داشتن پوست و در آخر هم استفاده از مقادیر مناسب کرم های ضدآفتاب است.

استفاده از روغن زیتون هم می تواند تاثیر شگفت انگیزی در برطرف کردن چین و چروک ها داشته باشد.

توصیه دوم برای جوان ماندن این است که وزن خود را کنترل و ورزش کنید. کارشناس بهداشت عمومی می گویند برای مقابله با افزایش وزن ناشی از بالا رفتن سن باید هر فردی حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت های متعادل ورزشی و تحرک بدنی را انجام دهد. این تمرینات می تواند درهر زمینه ورزشی مثل یوگا، پیاده روی تند، شنا و یا دوچرخه سواری باشد.

وقتی شما سن ۳۰ سالگی را رد می کنید، انجام یک ترکیب مناسب از تمرینات ورزشی مختلف حائز اهمیت است. اگر احساس می کنید که شکمتان درحال بزرگ شدن و عضلات سینه هایتان درحال شل شدن است احتمالا به این خاطر است که وزنه بلند نمی کنید. کلید بهره مند شدن از مزایای ورزش، انجام مداوم و منظم تمرینات است، بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. همچنین فراموش نکنید که تمرینات و نرمش های چهره نیز برای محکم و سالم نگه داشتن عضلات صورت مفید و ضروری است.

توصیه سوم دنبال کردن یک رژیم غذایی براساس سبزیجات و گیاه خواری است. بدین معنی که در رژیم غذایی شما حتما باید ترکیبی از سبزیجات سبزرنگ، میوه ها، دانه ها و غلات سبوس دار وجود داشته باشد. باید غذاها و سبزی هایی را انتخاب کنید که به اصطلاح نمایشی از رنگ های رنگین کمان باشند، یعنی ترکیبی از اسفناج، ذرت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، تمشک آبی و انگورها که از تمام رنگ های میوه ها و سبزی ها گزینش شده باشند.

همیشه به خاطر داشته باشید که بشقاب غذای شما باید ۷۵ درصد حاوی موادغذایی گیاهی و باقی مانده آن شامل منابع غذایی کم چرب پروتئینی مثل تخم مرغ، ماهی و یا گوشت باشد. این رژیم غذایی به شما امکان می دهد که با شیاطین دوران پیری مثل پوکی استخوان، دیابت و بیماری های قلبی مباره کنید.

توصیه چهارم این است که روی مصرف کلسیم به مقدار مناسب تاکید داشته باشید.

به گفته متخصصان بهداشت و سلامت، مصرف کلسیم و همچنین ویتامین D به پیشگیری از پوکی استخوان که عامل اصلی شکستگی های استخوانی در زنان است، کمک می کند. به ویژه اگر شما سن ۵۰ سالگی را رد کرده اید مصرف دوز روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم ضروری است.

منابع غنی از کلسیم شامل فرآورده های لبنی کم چرب، شیر سویای غنی شده با کلسیم، آب پرتقال و ماهی هایی مثل ماهی آزاد و ساردین هستند. اگر نیاز به مصرف مکمل های کلسیم دارید حتما در مورد مقدار و نحوه مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

آخرین توصیه که البته بسیار حائز اهمیت است داشتن خواب کافی است. پزشکان توصیه می کنند که خواب برای عملکرد مناسب و سالم بدن ما یک فاکتور حیاتی است. درحالی که برخی از ما ممکن است در طول شب به سختی ۵ تا ۶ ساعت بخوابیم و برخی دیگر ۹ تا ۱۰ساعت خواب شبانه داشته باشند، اما متخصصان تاکید دارند که متوسط خوابی که هر فردی برای سالم ماندن نیاز دارد ۷ تا ۸ ساعت است.توصیه می شود که در طول روز نیز چرت های کوتاه ۱۰ تا ۱۵دقیقه ای می تواند برای استراحت و ایجاد حس سرحالی و انرژی کافی در شما مفید باشد.





تاريخ : جمعه ۱۳٩٠/٦/۱۸ | ۱۱:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

اگر ورزشکاری بدلیل از دست دادن آب،2% از وزن بدن خود را از دست بدهد اجرای حرکاتش با اختلال روبرو می شود.ورزشکاران در هر جلسه تمرین بیشتر از 2%وزن خود را بخاطر عرق کردن از دست می دهند.

از دست دادن آب باعث فشار بر قلب و عروق می گردد که بخشی از آن بدلیل کاهش حجم خون منتج از کاهش آب در اثر تعریق است که این فشار نیز موجب افزایش غلظت  پلاسما ، افزایش تعداد ضربان قلب و درجه حرارت بدن می شود.

علائم فشار بر اثر کم آبی:

ناراحتی عمومی_خستگی_بی تفاوتی_کاهش روحیه_ ناتوانی در اجرای حرکات_کاهش قدرت واستقامت فرد در اجرای حرکات ورزشی

با آشامیدن آب قبل وبعد از تمرین یا مسابقه می توان از کمبود آب جلوگیری نمود.

توصیه میشود که 500 سی سی آب در ازاء هر ساعت تمرین نوشیده شود.





ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۱٥ | ۳:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

مهم نیست که قفلها دست کیست.

مهم اینست که کلید ها دست خداست.

از ته دل دعا میکنم که در این روزهای آخر ماه رحمت،

 شاه کلید تمام قفلها  رو از خداوند بگیرید.

 پیشاپیش عید سعید فطر بر شما مبارک باشد.

 





تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۸ | ٥:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

سلام

 در این وبلاگ بدنبال اهداف زیر میباشم:

1-توسعه ورزش وتربیت بدنی در بین اقشار جامعه اعم از نوجوانان،جوانان ،بزرگسالان ،خانم ها  و آقایان

2-معرفی کردن رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در جامعه بصورت علمی

3-ترغیب  افراد بی تحرک  وهمچنین افرادی که از فعالیت بدنی دور شد ه اند ،برای برگشتن به محیط ورزشی

4-اهمیت فعالیت بدنی و ورزش در جامعه وتاثیرات آن برسلامتی و شادابی افراد

5-پیشگیری از عوارض بیماریهای کم تحرکی  یا کاهش بیماریهای کم تحرکی

 





تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٦/٦ | ٢:٢٩ ‎ق.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

از سی و پنج سالگی به بعد، هر 10 سال در حدود 5 درصد از توان متابولیسمی شما کم میشود. اما این امر نباید باعث شود که به افزایش وزن تن بدهید.

برای بسیاری از ما، سبک زندگی و عوامل محیطینقش مهم تری در کنترل وزن دارند تا سن و مسایل ژنتیکی."

حواستان به کیفیت غذا باشد نه کمیت آن
 

حالا که سنتان بالا رفته است وقتش است که کالریهای اضافی را از رژیم غذاییتان بیرون بریزید. یک تحقیق در سال 2009 نشان داد زنان میانسالی که حواسشان نیست که با افزایش سن باید غذاشان را کم کنند بیشتر در معرض این هستند که ظرف یک دوره سه ساله دچار افزایش وزن بشوند.
دقت کنید که مساله کم کردن غذا نیست بلکه انتخاب رژیم غذایی مناسب است."
رژیم غذایی مناسب رژیمی است که شکر، آرد بدون سبوس و  تنقلات کمتری داشته باشد و در عوض پر از سبزیجات، میوه ها، بُنشن، حبوبات و دانه های مغذی باشد.
 راه حل:  ماهیچه بیشتری بسازید
 

انجام ورزش های قدرتی کمک بسیار زیادی به حفظ سطح متابولیسم در میانسالی میکند.  بافت ماهیچه بیشتر از بافت چربی کالری مصرف میکند. اگر زنان ورزش را وارد برنامه روزانه شان نکنند از سی و پنج سالگی به بعد بافت ماهیچه خود را از دست میدهند."

اگر میخواهید میزان بافت عضلانی خود را افزایش دهید 4 بار در هفته ورزشهای قدرتی انجام دهید.این کار به شما کمک می کند که کالری های بیشتری بسوزانید، حتی زمانی که مشغول استراحت هستید.





ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٠/٦/٢ | ٥:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()
تناسب ‌اندام یا سلامتی که از راه فعالیت ‌ها و تمرینات هوازی به دست می‌آید را تناسب ‌اندام هوازی می‌نامند. واژه هوازی (ایروبیک) صفتی است که معمولاً به چیزی که به اکسیژن نیاز دارد ،مرتبط است.
 
 بعد از تعریف تناسب‌ اندام هوازی می‌توانیم به سراغ اطلاعات مربوط به تمرینات و تست‌های آن برویم. با افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی در دنیای مدرن امروز، نیاز به مراقبت بیشتر از تناسب ‌اندام هوازی خود امر مهمی است. فعالیت‌های مختلف که تحت تمرینات قلبی-عروقی دسته‌ بندی می‌شوند شامل دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌ سواری و امثال این می‌شود. این تمرینات (و شدت، تکرار و طول ‌مدت آنها) باید برحسب سطح تناسب ‌اندام فرد انجام گیرد.
 چطور می‌توان تناسب ‌اندام هوازی را تقویت کرد؟
در زیر به بررسی تست‌های لازم برای تعیین تناسب‌ اندام هوازی و تمریناتی که برای تقویت سطح تناسب ‌اندام انجام می‌گیرد، می‌پردازیم. داشتن اطلاعات درمورد تست‌های مختلف و استفاده از آن ر انجام تمرینات بسیار مفید است.
 
 




ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٠/٦/٢ | ٤:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()

بسیاری از بیماریها قبل از اینکه علائم خود را در بدن به صورت واضح نشان بدهند تا

بیمار از وجود آنها آکاه شود، مدتی در بدن به صورت نهفته و بدون علامت فعالیت میکنند

 و پس از اینکه در بدن مستقر شدند علائم واضح را بروز میدهند که در این زمان درمان

کامل بیماری مشکل است. انسان از مدتها پیش به نقش پیشگیری در مبارزه با بیماریها

برد و با استفاده از واکسن جلوی بروز بسیاری از بیماریهای خطرناک را گرفت.


در این میان بعضی از بیماریها هستند که به دلیل ناشناخته بودن علتشان ، قابل

پیشگیری نیستند اما میتوان با تشخیص به موقع آنها قبل از استقرار کامل بیماری و بروز

عوارض جدی آنرا درمان کرد



مثلاً افزایش قند و چربی خون در بسیاری از موارد در ابتدا بدون علامت است و این دو

دشمن دیرینه بشر یعنی چربی و قند خون ، بی سر و صدا به تخریب عروق قلبی و

ارگانهای بدن مشغولند و تنها وقتی فرد متوجه بالا بودن چربی یا قند در بدن خود میشود

 که علائم قلبی، عروقی یا مغزی آن بارز شوند و در آن موقع برای درمان خیلی دیر است

، به همین دلیل بسیاری از افراد در حال حاضر به منظور کنترل قند و چربی خون هر سال

 آزمایش خون میدهند تا در صورت افزایش آن به موقع متوجه شوند و درمان را شروع کنند.

در بسیاری از بیماریهای دیگر از جمله بعضی از سرطانهای شایع روشهایی برای

 تشخیص زودرس وجود دارد که استفاده از آنها موفقیت بزرگی را در درمان این سرطانها

نصیب بشر کرده است





تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۱ | ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : نادر احمدی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.